10:00
Det summer fra sofagrupperne og klasselokalet, hvor døren står på klem. Denne formiddag på H.C. Ørsted Gymnasiet i Lyngby sidder en klasse 3.g’ere, der har teknologi på A-niveau, og laver gruppearbejde. Victor, Aske og Sebastian overvejer, hvilke spørgsmål de skal stille elever på skolen til deres markedsundersøgelse. I januar begynder deres afsluttende projekt i et fag, som mange udefra ikke kender til: Teknologi. Et fag, som alle HTX-elever møder i løbet af deres tre år på skolen. Her arbejder eleverne med problemstillinger og opfinder løsninger gennem idéer, markeds- og brugerundersøgelser og prototyper af et produkt eller en service.
Idéen blev til virkelighed
Ellen og Malaika har begge hævet teknologi til A-niveau. I et af deres forløb forsøgte de at komme et velkendt problem til livs: Mange unge spiser ikke morgenmad, inden en lang skoledag venter forude. “Jeg er selv guilty”, indrømmer Ellen. Derfor fik pigerne den idé at kantinen skulle sælge sunde, mættende pandekager til studievenlige priser. Pandekagedej blev til i skolens proceskøkken, et stort køkken til undervisningsformål, og i andre projekter har Ellen og Malaika prøvet kræfter af i elværkstedet, er blevet fortrolige med skolens 3D-printere eller har savet træ og hamret søm i byggeværkstedet. “Jeg finder bare på alle mulige mærkelige idéer”, fortæller Ellen, der er vild med at tegne og tilføjer: “3D-print er blevet min nye hobby her på gymnasiet. Det er fedt at se noget digitalt komme til live!”
Teknologi rimer på fri
Victor, Aske og Sebastian ser teknologi som et kreativt fag med stor frihed, der giver dem en fornemmelse af, hvordan man arbejder med store projekter, fx som ingeniør eller iværksætter. Alle tre bærer nemlig på en drøm om at få deres egen virksomhed i fremtiden. I timen har de været rundt og samle svar til deres markedsundersøgelse, og de når at få de sidste med, inden frikvarteret begynder.
11:30
Sultne maver flokkes mod kantinen. Norah fra 2.g sidder tilbage i fysiklokalet på 2. sal på en højstol. I de store glasskabe omkring hende ligger newtonmetere, decibelmålere og amperemetere. Ved siden af slænger blå, røde og gule ledninger sig fra et stativ. I lokalet er der også et apparat, som kan udsende laserlys gennem glas. Dagens emne er nemlig lys og bølger, og Norah er netop blevet klogere på, hvordan hun kan beregne, hvilke vinkler lyset bøjer i, og hvordan hun beregner lysets hastighed.

Voksende interesse for planter
Vi går ned ad trappen til 1. sal, hvor Norah peger ud ad vinduet mod et drivhus på terrassen. Derude brugte hun en del tid sidste år, da klassen skulle studere planter i et forløb om avl. De plantede frø og skulle bl.a. undersøge planternes højde og hvilke af planterne, der ville blive albino. Drivhuset er gået i hi for sæsonen, men i et af skolens andre lokaler lever de grønne organismer i bedste velgående. De bliver passet og plejet af elever med grønne fingre, der udgør den frivillige planteklub.
Der er ingen tvivl om, at biologi er Norahs yndlingsfag, uanset om det handler om planter, dyr eller mennesker: “Jeg synes bare, det hele er virkelig spændende. Alt, vi lærer, er lige så interessant som det forrige.”
13:30
Mens de fleste på skolen er gledet tilbage i undervisningslokalerne, går en håndfuld elever rundt i skolens aula. Én slæber på en forstærker, en anden er ved at teste lyden fra sin bas, og en tredje er ved at låse døren op til baren. Baren er fuld af de drikkevarer, der om nogle timer skal langes over disken til skoleårets anden fest. Victoria fra 3.g. navigerer rundt blandt fadølsanlæg og sodavandskasser. Hun styrer skolens festudvalg og har været med til at arrangere fester, stå i baren og fjerne de festlige beviser dagen derpå, siden hun gik i 1.g.

Dansegulv og spillerum
Victoria pakker en pynt ud og finder tape frem. I dag skal festudvalget gøre aulaen klar til dansegulv og en scene, hvor skolens band og dj’en skal sætte gang i gulvet. Senere skal to flyttekasser med Twister, Exploding Kittens og en masse andre spil rykkes ind i et af klasselokalerne, der forvandles til spillelounge. Et andet lokale bliver omdannet til garderobe, så gæsterne kan hænge deres jakker og vise deres udklædning frem. Der er en præmie på højkant til den bedste udklædning, men der er ingen krav om, at man skal være udklædt: “Du tager det på, du føler dig mest komfortabel i. Hvis du ikke har lyst til at være udklædt, er det også fint”, understreger Victoria. Noget af det, der ifølge Victoria gør HTX-festerne særligt gode, er at alle kan være sig selv, og man er ligeglad med, hvad andre tænker om en. “Folk kigger ikke skævt til dig, hvis du danser mærkeligt. Du er bare dig. Hvad så hvis du danser mærkeligt? Fedt! Det gør vi andre også,” griner hun.
