Tusindvis af unge er netop startet på landets ungdomsuddannelser og trådt ind i en ny verden og hverdag med en eller flere ubekendte.
For nogle elever klinger skoleskemaets fag og moduler velkendt. På HTX bliver eleverne præsenteret for en række nye fag - og faget teknologi er ét af dem.
I teknologi kommer kreativitet måske ikke til udtryk i ler eller på lærred, men med idéer, test og opfindelser, når eleverne bygger og producerer prototyper.
Eleverne springer mellem teorilokaler, træværksted, proceskøkken og det offentlige rum. Faget smelter det bedste af alle verdener sammen for en HTX’er og arbejder med forholdet mellem naturvidenskab, teknologi og samfundsudvikling.
Elever fra U/NORD og H.C. Ørsted Gymnasiet fortæller om HTX-faget teknologi.
Originale opfindelser
Når Ellen fra H.C. Ørsted Gymnasiet i Lyngby skal fremhæve det bedste ved gymnasiet, tøver hun ikke med at svare teknologi.
Faktisk kendte hun ikke rigtig til faget, inden hun startede, men det første projekt i 1.g gav blod på tanden, og nu får Ellen julelys i øjnene, når hun fortæller om skolens 3D-printer.
Alle HTX-elever har mindst to år med teknologi på skemaet og en håndfuld projekter, der kan være alt fra møbler og mad til spil og designs.
Gruppearbejde og særlige superkræfter
Faget bærer præg af projektarbejde og gruppearbejde, så det er en stor fordel med forskellige hoveder, der ikke tænker helt ens.
Ellen er derfor teamet op med klassekammeraten Malaika, og de to supplerer hinanden: Ellen får et hav af idéer og tester produkter af, mens Malaika sætter i system, beregner og formulerer sætninger til projektrapporten.
Teknologiprojektet har nemlig brug for kreativitet, analyse, formidling, ledelse og beregninger for at blive en succes.
Gine Ørnholt Johansson underviser i teknologi på Hillerød Tekniske Gymnasium, U/NORD, og mærker hvordan elevernes forskelligheder er en stor styrke:
“I gruppearbejdet oplever jeg, at netop mangfoldigheden af kvaliteter gør hele forskellen – den analytiske ser mønstrene, den kreative åbner for nye vinkler, den strukturerede holder retningen, og den vedholdende sørger for, at idéerne bliver til virkelighed. Sammen skaber de resultater, som de ikke ville have opnået alene – og det er netop her, magien i teknologifaget opstår”.
Professionel problemknuser
Gine er stolt af at give eleverne brede kompetencer:
“Jeg ser, hvordan de lærer at omsætte idéer til løsninger, tænke kritisk og arbejde projektorienteret med virkelige problemstillinger”.
Én ting gælder for alle i gruppearbejdet: De skal tænke og udvikle løsninger på problemer!
“De lærer at stille spørgsmål”
Sådan siger Karen Garnæs Lunden, der underviser i teknologi på H.C. Ørsted Gymnasiet på Frederiksberg. I faget lærer eleverne ingeniørkunstens metoder og følger hele vejen fra A-Z: idé til færdigt produkt.
Ved hvert led skal der træffes beslutninger, og her er evnen til at stille de gode spørgsmål guld værd.
Cand. mag. Mesterlære
På U/NORD er man glade for at sende eleverne ud i verden med de særlige kundskaber og skills som eleverne får i teknologi. Hvert år afholder de en teknologifernisering, hvor eleverne får mulighed for at vise deres produkter til et dommerpanel med folk fra det lokale erhvervsliv.
“Hvert år er dommerne enormt imponerede over hvor smart og kreative, deres løsninger er. Fede teknologiløsninger er bare fremtiden!”
Det udtaler Thomas Kryger Andersen, der er rektor i på U/NORD i Hillerød.
Lærerne i teknologi stiller nemlig krav til, at elevernes produkt og idé ikke kun er god på papiret, men kan have gang på jord.
I undervisningen bliver eleverne klædt på til at arbejde sig gennem produktudviklingens mange faser af lærere med erfaring fra erhvervslivet.
De har arbejdet som ingeniører, programmører og projektledere i store virksomheder - andre som selvstændige iværksættere.
"Når jeg skal ansætte undervisere i fagene teknologi og teknikfag, får jeg nogle CV’er og lærerprofiler, der normalt ikke finder vej til et gymnasium. Deres erfaringer er guld værd for vores elever. Erhvervserfaringen er med til at skabe kreative, innovative problemløsninger, som imponerer enormt meget”
Thomas Kryger Andersen, rektor U/NORD.
I videoen kan du høre Sebastian fra H.C. Ørsted Gymnasiet fortælle om sin case i teknologi.
Hvordan kunne et teknologiprojekt se ud? Video af U/NORD og H.C. Ørsted Gymnasiet.
Fakta om faget teknologi på HTX
Underviserne har erhvervserfaring for eksempel som ingeniører, arkitekter eller selvstændige.
Undervisningen veksler mellem lærerstyret undervisning, projektarbejde, gruppearbejde og værksteds- og laboratoriearbejde.
Eksamen består af mundtlig prøve og et skriftligt eksamensprojekt.
Videoer og artikel er skabt i samarbejde mellem TEC/H.C. Ørsted Gymnasiet og U/NORD.